Kvarg. Ett lite nyttigare alternativ till Yoghurt.


Det smakar gött med käk nu. Men ändå inte. mår lite illa på nått sätt.
Blev en go macka som såg ut som typ kebenikaise på toppen xD(hade ett par antal pålägg) och en skål med
A-fil, Kvarg med körsbärssmak, banan, kiwi, vetekli, havregryn och knäckebröd smulat i bitar.
Och sen är man ju en aning förkyld och täppt också.
Såg verkligeen fram emot måndagens/dagens löpning. För det var ett tag sedan man tog en runda nu.
Och såklart ska man bli sjuk och inte kunna göra ett piss!
Näee, direkt när jag blir frisk så ska jag sätte igång med löpningen igen!


På tal om Kvarg. så har jag aldrig smakat det förrut. Jag har hörde talas om det då cicci började käka det.
Så tack till Cicci för tipset!
Det skulle tydligen vara väldigt nyttigt och hälsosamt, mycket protein innehåller den yohurt liknande krämen. Bra proteinkälla.
Så tänkte " give it a Try". Köpte det idag då vi var och handla. Hittade en med körsbärssmak på Lidl (mycket billigare och större förpackningar), tror faktiskt att det bara fanns den smaken. Fast den här innehåller nog mer kolhydrater och mindre protein än den vanliga/naturella Kvargen . Den sorent som man ska låta sjävla krämen rinna ur, då vasselinet blir kvar. Och den smakar ungefär som Kesella/keso, och då kan man smaksätta Kvargen med ex. light saft.
Så nu har jag testat det.
Och jag kan gott rekomendera KVARG!
as gott. Ett lite  bättre, nyttigare alternativ till Yoghurt :)
Bra som mellanmål, och att käka efter träning!


Kvarg: Kvarg är en typ av färskost, mycket proteinrik. Den liknar keso men har mindre grynig konsistens. Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslen, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen.


Kvarg från Lidl. Större Förpackningar och billigare där.
Rikt på protein och vitamin B12



Läs mer här om kvarg i samband med ex. träning.


Comment

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0