Databeroende?




Nästan hela dagen har jag setat på en stol framför någon av skolans jäkla sega datorer.
Först var det FBL, sen psykologi då vi skulle leta fakta om psykisk ohälsa (pallade inte det, så vi drog och käkade ist.) sen spanska, och vi har ju Flexibelt lärande, så då var det data igen som gällde. Och nu har vi information och Layout, alltså fjärde gången! mina ögon har blivit en aning trötta och mitt huvud med för dendelen.
Att sitta framför en dator mer än 5 timmar om dagen kan verkligen inte vara så värst hälsosamt..
Men kul är det i vissa mängder!

Några symtom som orsakas av för länge & för mycket datasittande

- spänningshuvudvärk/yrsel

- stelhet/värk

- musarm  (även axeln är påverkad av allt dataarbetande)

- värk i axel och skulderblad

- ont i handled

- värk och stelhet i bröst/rygg



Så om du ofta får några av de här besvären ska du nog tänka över ditt datasittande.
hur länge och hur ofta du sitter.
Mer sömn och mer motion åt folken, i både form av vardagsmotion och vanlig träning kan nog hjälpa.

Visst är det svårt att slita sig ifrån datan på kvällen, jag vet, det tycker jag med! ^^
 Men om man försöker att skapa en rutin, dock ingen tvångsmässig rutin! ex. något som ersätter datan på kvällen för en stund, att man går ut på en kvällspromenad med en vän, eller lägger sig och läser någon tidning (vad som helst) så ska ni se att det blir lättare och lättare att skippa datan någon gång ibland på dagen.
Men det är olika från person till person, vissa har tid att sitta på kvällen och andra under dagen. Andra sitter dygnet runt, har liksom inget annat liv än datan. Det är tråkigt att tänkta på. Att man skapar sig ett icke-socialt nätverk, och bara stänger ut allt om kring en. Den kan inte må riktigt bra.

Jag tänkte bara skriva lite tips för er datanördar där ute vad ni kan göra  för att försöka att dra ned ert behov, och vad en dator kan orsaka.
Vilket jag tror att de flesta redan vet, men det är alltid bra med lite påminnelse, eller? =)


Fakta från knotor.se


Comment

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0